als ik niet beter zou weten... - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu als ik niet beter zou weten... - Reisverslag uit Banaue, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu

als ik niet beter zou weten...

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

29 Augustus 2008 | Filipijnen, Banaue

als ik niet beter zou weten, zou ik kunnen denken dat velen van jullie mij hier willen laten blijven. aan de reacties te merken, is er voor mij geen enkele toekomst meer in nederland. maar het tegendeel is waar! ik barst van de energie om er weer flink tegenaan te gaan; mijn accu is meer dan opgeladen, de inspiratie spettert vonken...

toch is er wel een rimpeling... nu mijn kat case - die bijna twintig jaar oud is - op zijn sterfbed schijnt te liggen - al heeft een infuus voor stabiliteit gezorgd, vraag ik me ondertussen wel af voor wie ik nog moet zorgen :-) voor filippijnen is het trouwens zeer wonderlijk dat ik niet getrouwd ben, en nog vreemder gaan ze kijken als ik zeg dat ik geen kinderen heb... waarom niet zeggen ze dan. tja geef daar maar eens antwoord op.

alle overwegingen op een rij, kom ik graag terug, eerst voor mezelf, voor de zaak, maar zeker ook voor jullie vrienden en familie - al klinkt dat hier wel klef. mijn vlucht is evenwel niet aanstaand weekeinde, maar staat geboekt voor de 9e september en dan ben ik de 10e september in amsterdam. juist ja, het is een flink lange vlucht via bangkok en frankfurt...
uitdagingen zijn er te over. de samenwerking met roel in het bureau voor architectuur - dus niet alleen keukens beste paul - is een van de belangrijkste. jullie horen er nog meer van.

ik heb alleen geen auto als ik terug ben, hoe ga ik dat doen, dat is even wennen... hier verplaats ik me al maanden met openbaar vervoer. wat zal ik kiezen, een mooie limousine, een kleine meer bescheiden auto. zou ik van frans p geen auto kunnen lenen voor een paar weken, die heeft er meerdere naar ik me herinner ;-) misschien toch maar een fiat 500 aanschaffen, dat is weliswaar modern sentiment, ofwel retro, en daar heb ik het land aan, bovendien schijnt het de gay car van het jaar te zijn - sorry marcel. en als ik nou ergens zeker van ben is het wel dat ik met gays alleen wil drinken en zingen... een audi, maar dan een kleinere dan ik reed, is ook heel fraai, heel degelijk. deze overwegingen zijn, als je hier in de stad rondloopt, ongelooflijk luxe problemen. de tegenstellingen zijn ook hier enorm en heel manifest. een toplaag met enorme weldaad, een grote middenklasse, dat zijn mensen met een goede opleiding die evenwel kleine salarissen verdienen en dan een massa die aan de rand van de samenleving wat geld bij elkaar hoopt te schrapen door allerlei waar op straat aan de man te brengen, bijvoorbeeld gefrituurde varkenshuid als een crackertjes, of ze verkopen schoongemaakt fruit, of een kleine maaltijd - meestal noodles of rijst met vis of kip. meestal zijn het weinig interessante maaltijden. ik was dan ook zeer verbaasd om in groter gezelschap een amerikaan, die hier al zes maanden werkt, te horen zeggen dat hij verzot is op de filippijnse keuken. er waren drie filippijnen bij dus ik heb me gedeisd gehouden - het had zomaar een open ruggetje* kunnen worden - en niets gezegd. maar het was niet eenvoudig om mijn kaken op elkaar te houden. we aten, zeer verrassend overigens, bij een tamelijk goed thai's straatrestaurant 'sam's noodle place' in makati city. hier staan de manilezen in de rij om plaats te nemen aan de schragen tafels met gammele plastic stoelen ;-) om een fraaie thaise maaltijd voorgeschoteld te krijgen. zo lekker had ik nog geen thais gegeten. ik deed mezelf evenwel geweld aan want ik heb sinds twee dagen mijn eerste maagdarmstoornis - laat ik niet al te plastisch worden, maar het was een serieuze attack, dat wil ik dan nog wel kwijt. ik heb waarschijnlijk een milde voedselvergiftiging opgelopen door een bedorven ei, dat ik in mijn lunch aantrof maar niet als bedorven heb herkend. bij diezelfde lunch heb ik overigens het eten van een eendenembryo - hier een ware delicatesse - ook verpakt in een ei, met verve kunnen pareren. ik vond mijn vergalloppering met de vodka snacks, we aten kippennekjes, al barbarisch genoeg. straks ben ik weer een vegetarier i.o. heus :-)

later.

* een open ruggetje is een slip of the tongue for the sake of humour. ik categoriseer een bepaald soort grappen zo. een van de eerste grappen in deze categorie was toen ik mijn eerste apple macintosh had aangeschaft (1990) en ik een vriend van richard in marin county, in californie, daar deelgenoot van maakte en tegen hem zei "het is een simpele computer, for me good, very intuitive, for the mentally retarded very suitable". waarop hij zei dat "i could not agree more with you. my sister has down syndrome and is very good with an mac". kijk, hier ging het nog net goed.
maar de naamgever van dit soort grappen was een klant met een jagersjas - met zo'n split. toen ik hem uitliet zei ik "zo dat is een mooi open ruggetje" dit resulteerde in een discussie van drie kwartier aan de voordeur over het wel en wee van kinderen met een spina bifida syndroom - juist ja, een open ruggetje in het algemeen en het kind van zijn broer in het bijzonder. man hou je grote mond?

soms wens ik dat mijn grote mond kon houden, maar ja, dan mis je ook weer zoveel, niet? bovendien zingt elk vogeltje zoals het gebekt is! al komt een eendenembryo aan geen geluid toe ;-) maar een eend is een eend is een eend zou gertrude stein zegen.

  • 29 Augustus 2008 - 13:37

    Ton:

    Co,
    Fred heeft een prachtige Golf staan, een V5; kost meen ik 8500 euro, nette auto, staat vanaf dag 1 voor je klaar.
    Bel maar als je in de buurt vliegt, dan kom ik je van Schiphol halen.
    Groet,
    Ton

  • 29 Augustus 2008 - 19:23

    Paul:

    Co, waarde Amice,
    Je bent gezegend met goede vrienden;je hoeft je aankomst maar te melden en vervoer is al geregeld! En als je nog 8500 Euri over hebt (ga daar vooralsnog van uit) kan je je binnenkort met vijf cylinders weer ouderwets de files gaan trotseren.....En let bij aankoop vooral op de kwaliteit van de ruienwissers! Kortom, ik
    wens je heel veel sterkte bij je teruggang naar het land waar ik nooit meer wil wonen. Je bent in elk geval op tijd terug om via Hare Narigheid te vernemen wat JP c.s. voor snode plannen in petto hebben. Ben al aan het sparen voor een rondreis in Midden en Zuid Amerika. Ga je mee in 2010?
    Groet,
    Paul

  • 30 Augustus 2008 - 12:32

    Frans D:

    Co, je bent er klaar mee met die reis. Ga in plaats van naar een autodealer (de prijzen zakken, vooral van de asobakken) naar je beoogde uitgever (o ja, die) en zet je bestseller in werking voordat je het vergeet zodat we in de komende strenge winter kunen genieten van je warme verhalen. Voorwaar met inhoud. Goede thuisreis.

  • 31 Augustus 2008 - 16:32

    Frans P:

    Dag Co , je mag mijn 20 jaar oude cx best een tijdje lenen. Zetten we "haar" wel op jouw naam/verzekering. ;-) Grtz Frans

  • 31 Augustus 2008 - 18:32

    Mamma:

    hallo dit zal wel de laatste keer zijn want dan ben je weer thuis rian is dan nog met vacantie ik wist het niet van kees zielig hoor ik ben nu bij jolanda die gaat morgen haar eerste dag als juffrouw beginnen nu ik ben heel blij dat je er weer bent straks dag kneel zoentje ma

  • 31 Augustus 2008 - 21:17

    Corry:

    Co.... Je bent een zeer bevoorrecht mens... en geloof mij er zijn er maar weinig zo.. ja behalve ik..... met zulke mooie kleinkinders hihi

    Welkom thuis en nederland is echt niet ze slecht als sommige ons doen geloven.

    Geniet en leef ...... meer kan je niet doen in dit leven.... de wereld veranderen is slechts aan weinigen gegeven.... en..... of dit dan zo belangeloos is.....

    Co ga je weg en je zult... vinden....
    geniet en leef...

    Corry

  • 01 September 2008 - 08:23

    Len:

    Lieve Co,

    Welkom thuis, jongen. Genoten van je reisverhalen. Wat heb jij het goed gehad, zeg. Kom gauw langs, eten we met elkaar! kus

  • 02 September 2008 - 08:28

    Tirza:

    co honey
    i miss u so much.
    come back to bunaken?

    tirzzzzzzzzzzaaaaaaaaaa xxxxx

  • 03 September 2008 - 17:48

    Jacky &co:

    mooi dat je ff weg was, fijn dat er er bijna weer bent, bedankt voor je prachtige verhalen. Tot gauw, warm onthaal X oegstgeest

  • 04 September 2008 - 12:57

    Liduine:

    Lieve Co,
    jammer misschien voor jou, maar ik vind het wel weer gezellig, hoor, om je in ons laantje terug te zien.
    Ik was vorige week nog even bij Case; ondanks alles zag hij er goed uit, maar dat is voornamelijk te danken aan de goede zorg van Donald! Geniet nog heel erg van je laatste dagen daar en kom dan snel hier wat vertellen, want wij vertrekken de 20e naar Azië, veel lief en goede terugreis, freek en Liduine.

  • 04 September 2008 - 20:10

    Nynke:

    Co, ik schrik ervan. Ben ik net terug van de Azoren waar ik, geinspireerd door jou, een proefduik zou maken, ware het niet dat een dag daarvoor, in mijn bijzijn, een reisgenote plots 20 meter de diepte verkoos en er paniek aan boord was bij de instructeur en twee bemanningsleden, geef jij aan snel terug te komen.
    Fijn je spoedig te zien en te voelen.

  • 07 September 2008 - 21:42

    Corry:

    Goede reis en... welkom thuis.

    Het is anders... het is niet beter ...maar het is ook niet slechter .... het is thuis.....

  • 07 September 2008 - 21:58

    Corry:

    Oooooh ja,
    Bijna vergeten.

    Bedankt voor je prachtige verhalen en de foto's.

    Het voelde of ik er zelf beleefde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 80316

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: