siem reap, waar ik zou willen blijven - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van co hoek - WaarBenJij.nu siem reap, waar ik zou willen blijven - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van co hoek - WaarBenJij.nu

siem reap, waar ik zou willen blijven

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

02 Augustus 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

siem reap is weer zo'n kleine stad, waar ik best wat langer zou willen blijven ... op een ochtend loop ik hier jack newman tegen het lijf, die ik kende van djokjakarta. jack is een zestiger uit de vs, die al lang in indonesie woont, maar hij overweegt naar cambodja - naar siem reap - te verhuizen. jack heeft me meegetroond naar de apsara dancers, vijf vrouwen en af en toe ook vijf mannen. in een restaurant treden ze elke avond op. wat overal een naar uitgekauwde toeristische vertoning zou zijn, is hier nog authentiek en mooi.
siem reap was lang een slapend stadje, maar sinds het land na de burgeroorlog - denk aan die gruwelijke pol pot - weer in herstel is en nog later de grenzen open gingen voor toeristen is siem reap wakker geschud. de in 1850 herontdekte tempels (wats) van angkor staan hoog op de world heritage list. prachtige tempels, al moet ik er niet te veel achtereen zien, dan staan ze me tegen :-) angkor wat is de verzamelnaam, maar ook de naam van een van de mooiste wats zelf. de tempels zijn zo indrukwekkend, zo mooi dat ik er niets over moet zeggen. laat me daar struinen en ik ben stil ... het is trouwens maar de vraag of jij de wats ook mooi zult vinden ...
wat voor de een mooi is, is voor de ander oude bende, nietwaar ;-) dat doet mwe denken aan de eerste maal in rome... ik vond het maar een vieze oude bende, maar enkele dagen opende deze heerlijke stad zich voor me en zag ik haar schoonheid in volle glorie - wat klinkt dat weer pathetisch van der hoek... elke vergelijking met rome is verder onzin. maar het schijnt dat er wel paralellen te trekken zijn tussen de culturen van bali en angkor. jack heeft me een boek daarover gegeven.
over de banteay srei - women citadel - wil ik wel wat zeggen, dat is een uitzondering. deze tempel, waar ik met een tuk-tuk* driver heen ben gegaan ligt 32 km van siem reap, en is zo mooi dat vrijwel iedereen erdoor geraakt wordt, google maar eens. *een tuk-tuk is hier een brommer met een sleurhutje - heel comfortabel overigens.

het weer is goed te doen, weinig regen en rond de 30 graden. weet je dat ik het tegenwoordig koud heb bij 23 graden - het moet niet gekker worden!
hoewel ik hier graag nog wat zou blijven hangen dwingen de mogelijkheden om hier weg te komen mij om mijn reis te plannen. ik wilde hier of vandaan vliegen naar laos - dat vraagt voorbereiding en een mastercard of een visa card niet te vergeten. met andere creditcards kom je in azie niet ver. of ik ga met de bus - maar dat vreet kostbare tijd - dat heb ik nog niet besloten.

over geld gesproken, in cambodja hebben ze weliswaar een eigen munt, de riel, maar betalen gaat vrijwel overal in us dollars. alleen op markten betaal je alles in riel.

zojuist een bericht van julie en scott. ze heten me opnieuw welkom in
birma ... dan ga ik zeker vliegen naar het noorden van laos.
later.

  • 02 Augustus 2008 - 12:47

    Nynke:

    Hé Co,
    Om het aantal reacties wat op peil te houden, en om het gevoel te blijven houden dat je avonturen met veel genoegen worden gelezen, een groet uit Leiden.

  • 02 Augustus 2008 - 23:47

    Ab Van Der Burg:

    Hier, Co, heeft de regen de hitte verdreven. De mensen zijn weer wat vrolijker geworden. Veel beweegt er hier niet meer dan het gewone. Iedere spin bewandelt de geijkte draden van zijn web, maar dat zullen de spinnen daar, waar jij bent ook ongetwijfeld doen. Slechts de vakantie heeft een deel de auto ingejaagd op deze zwarte zaterdag. De een heeft een verdere bestemming dan de ander gekozen, alleen ze weten het niet van elkaar en wedijveren ook niet. Op de Voorburgse markt zijn gaten gevallen. De kraam van de gedroogde zuidvruchten is afwezig, zodoende vis ik mijn vijgen en abrikozen achter het net. Ook nu we geen haast hebben, lijken de mensen vriendelijker. De hitte van de afgelopen week is gesmolten. De kaas is wat steviger. De geur die van de viskraam komt is minder tranend. Van de programma's op de treurbuis mis je niets, ze beginnen meer en meer olympisch te praten; blijf daarom nog maar even weg, alles wat je anders vindt, is meegenomen.

  • 03 Augustus 2008 - 06:53

    Ester:

    Ha Co,
    alweer veels te lang geleden...Goed om te horen dat het goed gaat en je alles nog steeds onder controle hebt...aan de poetische teksten hierboven kan ik niet toppen, maar om je te helpen beslissen: gister vertelde iemand mij een Filippijns spreekwoord: hoe harder je loopt, hoe dieper de wond als je op een doorn stapt...;-) take it easy en geniet van alles dat je mee kan pikken op je reis...:-) Liefs, Ester

  • 03 Augustus 2008 - 13:14

    Jacky:

    Inderdaad prachtige tempels. Die foto met de tempel in het groen is wonderschoon. En ehhh...pas je op voor de apen, ze zijn vervelend en ze bijten. Kan er binnenkort een keer een foto van jezelf door komen? of was die ene...
    dikke knuffel!

  • 03 Augustus 2008 - 18:02

    Mama:

    hallohier ben ik er weer alles goed hier wel wat warm 30gra ik word er ziek van nu wat koeler straks komt henlen kinderen thuis die hebben het ook warm gehad nu zoentje en groeten dag hoor ma

  • 04 Augustus 2008 - 10:05

    Joseé:

    Hai co,
    Jij verplaatst je snel man! ik zat nog in bangkok te mijmeren en jij zit al lang en breed in cambodja.
    Mijn broer heeft daar een paar jaar geleden de halve marathon gelopen langs de rijstvelden. en......in oorlogstijd is hij daar geweest om een t.v opname te maken voor brandpunt en de ver van mijn bed show.(lang,lang geleden)
    Ga je ook nog vietnam bezoeken?
    Ik geniet van je verhalen co en je mooie foto's.

    Mooie reis verder.

    xxx joseé

    xxx josée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 80317

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: