ultieme duikervaring ... eh... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu ultieme duikervaring ... eh... - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu

ultieme duikervaring ... eh...

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

21 Juni 2008 | Filipijnen, Manilla

van panglao gingen we naar apo. van alle duikoorden zou het daar het geweldigste zijn. apo ligt in het puntje van de visayas - weet je de indeling nog? in het noorden: luzon, midden is de eilanden archipel de visayas en in het zuiden tref je het voor een groot deel door moslims bewoonde mindanao. het uiterste zuiden van mindanao komt nogal eens in het nieuws vanwege onlusten. een separatistische beweging van moslimfundamentalisten houdt daar nu en dan stevig huis. dat gaat geregeld gepaard met kidnapping voor losgeld. maar zo ver laten we 't niet komen! al zou ik er best heen willen. op de uva had ik een bijvak waarvoor ik een boekje heb gelezen: the tausug - shame and violence in a moslim society. beschaamd worden is daar een reden voor buitensporig (?) geweld en wanneer jou geweld is aangedaan kan dat een reden voor grenzenloze schaamte zijn, die weer tot agressie moet leiden, of tegen de ander of tegen jezelf. een wel wonderlijke visualisering van de festinger's frustratie agressie hypothese, niet?
apo is een heel klein eiland - een beetje stoere vent zwemt er omheen. het eiland komt zeer, zeer dicht bij de klassificering bounty eiland. de zee is er prachtig helder (duiksite coconut) en heerlijk warm, al was het strand niet zo wit. de innemend vriendelijke bevolking bestaat uit zeg 700 personen verdeeld over twee dorpen en enkele losse huizen aan de kust - inderdaad van rijke buitenlanders. een grap die ik onlangs hoorde: een 72 jarige australier met filipijnse vrouw van 28... vraagt zijn vriend: gosh robert, how come she did agree on your proposal? waarop robert zei: i told her: i'am almost 86 ;-).
enfin, we arriveerden met een klein pumpbootje - een soort kano met een kleine buitenboordmotor en aan iedere zijde houten steunen voor het evenwicht. waarom doet me dat toch aan het geklungel van een kleuter denken ...
de bevolking is hartelijk en open - binnen no time dronk ik een glas kokosnootwijn van 20% alcohol. het si werkelijk niet te zuipen, maar zeg dat maar eens tegen zulke vriendelijke mensen die al schrikken van een harde stem. we logeerden in een een sfeervol bamboe resort met uitzicht op de baai. het hotel was ook hier gekoppeld aan de duikschool. de eigenaar was een brit die de winst van het hotel laat terugvloeien in de community van het eiland.
meteen afspraken gemaakt met ayan - een filipijnse duikmaster die meer dan 2000 duiken op zijn naam heeft staan. voor iedere duiker die hij meeneemt krijgt hij 80 pesos - zeg 1 f****** euro. als duiker betaal je wel meer hoor, denk dan aan 2000 pesos per duik ongeveer. ayan is een kei, een filipijn - een mannelijke equivalent van sara - al heeft hij niet van die godvergeten mooie wimpers ;-) met ayan heb ik techniek geoefend - wat is dat drijven, dat ademen moeilijk - en drie prachtige duiken gedaan, waarvan een de mooiste was van de negen duiken tot dusver. die duiksite heette cogon **** er zijn prachtige koralen, fantastisch licht in de vroege morgen, grote vissen die bij een splitsing van stromingen de kleine vissen komen ontbijten en het liet me zandaaltjes zien, van die kleine aaltjes die nieuwsgierig hun kop en nek uit het zand lijken te steken -als was het een antenne. ook hier heb ik weer vier schildpadden gezien - toch heel bijzonder - waarvan er een rechtop (?) in soft coral aan het dutten was. en een baby schildpad op de bodem. wat ik dan voelt is onbeschrijflijk, een speelse opwinding die aan hysterie grenst. oke van der hoek zo kan die wel weer!
toch, ik besef me meer en meer dat de filipijnen bij het summum hoort - of horen zo je wilt - wat de natuur onder water betreft. de grootste biodiversiteit ter wereld is in de driehoek van een puntje (?) van australie naar de filipijnen naar sumatra en terug naar australie - al begreep je dat vast wel! die biodiversiteit maakt dat ik een beetje verveeld rond kijk als ik maar een soort koraal aan tref. terwijl dat uiteraard kwalijk is. ik voel me alsof ik juist mijn rijbewijs heb gehaald en nu al in een audi 8 mag rijden - hier linksaf graag. als ik dit schrijf weet ik dat het niet zonder vervelende grappen zal blijven, maar weet dat ik jullie reacties uit dit weblog genadeloos kan verwijderen en een van mijn verworvenheden hier is genadeloosheid. ik heb geen tijd meer voor onzin ;-)
na twee dagen apo gingen we op de vlucht voor een cycloon die uit mindanao flink vaart maakte. de overtocht van apo island naar de 'vaste' wal was niet zonder hindernissen; de golven waren way to high om het een comfortabele overtocht te noemen. de bootman - lees kaptein - bleef er rustig onder en dan heb ook ik het volste vertrouwen. nu zijn we veilig terug in cebu city. van hieruit gaan juliette en ik op splitsen; onze wegen gaan voor korte tijd uiteen. ik ga een week naar hong kong en zij naar manila. maar ik zie juul vrijdag in jakarta. de 6e zijn we uitgenodigd voor een bruiloft van een verre nicht van juul in surabaya ... juul en ik hebben iets en niets met huwelijken - weten jullie nog van mijn, eh ... onze surinaamse reis?
later.

  • 21 Juni 2008 - 09:07

    Len:

    Co, ik geniet van je reisverslagen!

  • 21 Juni 2008 - 11:57

    Angela:

    Real difficult your language dear Co, I don't get a clue. But love you anyhow.
    Get back soon. Angela Ramirez

  • 21 Juni 2008 - 13:03

    Nynke:

    Het is een andere wereld daar,zowel boven als onder water. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en met lef - routine duikt.

  • 21 Juni 2008 - 15:13

    Irene S.:

    Dag Cootje,
    Dit klinkt wel heel erg bounty. Dat je schildpadden gezien hebt onder water: wat bijzonder. Overigens wel behoorlijk technische hoogstandjes om onder water te kunnen blijven.
    Ik vind je wel een held. Ik kreeg een soort hoogtevrees bij het kijken in de diepte.

    Geniet ze.


  • 22 Juni 2008 - 19:26

    Marcel:

    Cootje,
    Zijn wij wel een beetje op veilige afstand van allerlei onweer en dergelijke? Ik zou toch niet op alle kapiteins daar mijn geld inzetten. Overigens zie je er wel heel erg duikbaar uit met al die bepakking van voor en achter.
    Mijn bewondering is grenzenloos.
    Ciao amigo.

  • 23 Juni 2008 - 10:10

    Inge Wegereef:

    Ha die Co
    Wat geniet ik van je verhalen. Wat een heerlijkheid en wat ben ik natuurlijk jalours. Wij zijn met zijn alle in post voetbaltale depressie. gelukkig is alles voorbij. Ik heb net een leuke groepsfoto in je bus gestopt van de Weverslaandag. het was een groot succes maar jouw afwezigheid was duidelijk te voelen
    Veel plezier nog Inge Bob en Job

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 80310

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: