swingend manila - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu swingend manila - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu

swingend manila

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

23 Mei 2008 | Filipijnen, Manila

de andere kant van manila is dat vrijwel iedereen die niet direct met armoede kampt hier opgewekt is, en geniet van de live muziek die in alle uitgaanswijken, zeker in de wijken malate en makati, van de stad te beleven is. meestal in clubs. vrijwel iedere avond gaan we naar deze clubs en dan wordt er gedronken en gedanst en niet vergeten gegeten. geen bijeenkomst is geslaagd zonder dat er voedsel geserveerd wordt. filippijnen zijn dol op eten. je bent eigenlijk maar een armoedzaaaier als je niet eet. feitelijk is dat ook zo helaas, maar in de middenklasse - hoewel die hier nauwelijks lijkt te bestaan - kijken ze een beetje meewarig als je niet wilt mee eten. muziek is zeer gevarieerd; werkelijk wat je ook wil horen, het lijkt hier te vinden, al is het dan vaak wel in een obscure club en/of in een veelal shabby omgeving.
straatverkopers zijn hier vrijwel overal aanwezig, ze verkopen alle waar in kleine tot zeer kleine hoeveelheden. bedelaars, meestal kleine kinderen - die je met die grote bruine ogen smeken, zijn hier niet te vermijden. je treft ze in alle wijken van deze vreselijk grote stad, die meer inwoners heeft dan heel ons land.
en dan nog wat... werkelijk schier onbegrijpelijk zijn de vele luxe shopping malls waar je alles van de hele wereld kunt kopen. er zijn er veel, met veel producten, meer dan er klanten zijn, vermoed ik.
dan nog een bezoek gebracht aan het rizal park. rizal is een filippijnse equivalent van gandhi. hij was een intellectueel, dichter, schrijver, wetenschahpper en activist die maar liefst meer dan twintig talen sprak. rizal werd gesteund door de amerikanen de laatste tijd dat de spanjaarden hier huis hielden. rizal is op lafhartige wijze geexecuteerd.
manila is een stad die veel geld zou kunnen gebruiken voor huisvesting van haar burgers, waterleiding, gas en elektriciteit zijn lang niet overal aanwezig.
ik ben ook in een gevangenis geweest waarin in een ruimte van vijf bij vijf meer dan 50 gevangenen zijn opgesloten. ik mocht gek genoeg wel foto's maken, die zal ik op deze site zetten, als ik een pc tref die me dat toestaat!
nu naar de provincie! naar lipa city, naar batangas, naar "the farm" - een fantastisch kuuroord - ja,ja ik heb er een gevonden, heerlijk!
later ...

  • 23 Mei 2008 - 11:31

    Robin:

    mooi verslag Co.
    Kuur ze......

  • 23 Mei 2008 - 14:36

    Joseé:

    Hallo co,
    Zo haal ik ook weer eens mijn aardrijkskunde en geschiedenis op door jou verslag over de filippijnen.
    Ik geniet van je beeldende manier van schrijven en krijg ook zin om de wijde wereld in te trekken.
    Jij eet toch wel mee met die families??
    Wat goed dat je mocht fotograveren in de gevangenis !Ik wil je foto's graag zien.
    waar zitten ze voor opgesloten????
    Ga je alleen naar het kuuroord????

    geniet ervan en ik verheug me op je nieuwe stories !!
    lieve groet,
    joop

  • 24 Mei 2008 - 13:01

    Jolanda:

    lieve oom Co,

    Ik geniet ervan als ik jou verhalen lees. Ik ben in gedachten in een hele andere wereld..wel even lekker aangezien ik mij in de drukste weken van mijn studie bevindt.
    Mijn scriptie is bijna af. dan volgt het gesprek nog..en als allerlaast het algemene eind/ beoordelingsgesprek.

    Geniet van de tijd daar! geniet maar dubbel voor mij! :)

    Veel liefs
    dikke kus

  • 24 Mei 2008 - 13:19

    Roel:

    Co, op de site van The Farm in Batangas staat: Living Foods... Je gaat toch geen rare dingen doen hoop ik??

  • 24 Mei 2008 - 13:23

    Roel:

    ik zie trouwens dat dit verslag al 3695 keer bekeken is. Dus we moesten maar gaan adverteren in jouw verslagen.

  • 24 Mei 2008 - 17:05

    Mama:

    leuk dat je mij van morgen belde
    het was zo helder of je thuis was
    wij hebben ook mooi weer
    joris heeft het ook naar zijn zin
    zeg met al dat eten ben je daar niet
    dikker van geworden of smokkel je wat
    onder de tafel ik stop een dikke zoen
    en een knuffel van mij dag hoor

  • 24 Mei 2008 - 20:37

    Frans D:

    Beste Co,
    de inhoud en aard van het boek van je reis zijn al bekend. Wat wordt de titel? Je bent geen standaard reiziger, we vinden wel een uitgever. Let je ook goed op de groene en andere kleuren van het verre oosten (inclusief de sawah's) en de mensen bijvoorbeeld straks in Bali?
    Hartelijke groet,
    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 80304

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: