laos, in beweging blijven - Reisverslag uit Vientiane, Laos van co hoek - WaarBenJij.nu laos, in beweging blijven - Reisverslag uit Vientiane, Laos van co hoek - WaarBenJij.nu

laos, in beweging blijven

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

04 Augustus 2008 | Laos, Vientiane

de ene na de andere voormalig franse kolonie dwingt me in beweging te blijven. de keuken in cambodja was al tongstrelend, maar die van laos is helemaal om in te bijten, al is die franse invloed wel raar. wel heel erg fusion :-)) stel je voor dat je aan een van de bekendste rivieren van de wereld, de mekong, op een eenvoudig terras - dat nou weer wel (sorry t & m) - het heerlijkste gebraad en heerlijk op houtskool gegrillde vissen krijgt voorgeschoteld en dan ook nog vergezeld door gegrillde groenten. eh... nadat je uiteraard eerst, als beloning voor een kuiten oprollende natuur- of stadswandeling, een verdomd lekker laobeer-tje hebt gedronken. beerlao is een onovertroffen merk in azie - een pittig pilsje! dubbele reden om in beweging te blijven dus.

over bewegen gesproken, vanochtend met megan meegegaan, een amerikaanse die hier drie maanden vrijwilligerswerk doet bij cope, een organisatie die orthopedische protheses maakt voor oorlogslachtoffers. die komen er nog dagelijks bij want de enorm vernietigende klusterbommemen worden ook in laos nog steeds gevonden en door zowel volwassenen als kinderen gezocht omdat het staal veel geld opbrengt en je er zulke mooie boten en schuttingen van kan maken... de concentratie klusterbommen die de vs heeft neer gesodemieterd is de hoogste ter wereld. toen was er een maanden durende campagne die 2 miljoen dollar per dag kostte. nu schonk de amerikaanse overheid 20 miljoen sinds 1995, geloof ik.

vientiane is de hoofdstad van laos en ik heb over deze stad tegenstrijdige verhalen gehoord. enerzijds is het een heel gemoedelijk stadje met veel franse invloeden en franse slag, maar er zijn ook geluiden van vingervlugge tasjesdieven op motoren. dat heb ik nog niet eerder van een stad gehoord hier. die boeddhisten flikkeren met de dag verder van hun voetstuk. de sombere economische omstandigheden drijft sommigen tot dit weinig naar verlichting strevende gedrag. ook is er zonder twijfel welvaart 'want' er worden - net als in cambodjaanse steden - grote prestigieuze hotels en grote shopping malls neegezet.

vanochtend vroeg zag ik - nog te donker om ze goed te kunnen fotograferen - wel twintig jonge monniken in rij langs de huizen en winkels gaan. treffen ze iemand in de deuropening of op een terras, let wel het is rond 6.00 uur, dan prevelen ze een kort gebed en gaat de stoet weer verder, nadat de gezegende eerst een duit in het zakje heeft gedaan. ik ben ze achterna gelopen tot het licht werd, want die pullitzer foto moest ik hebben uiteraard. helaas nog voor de zon zich liet zien waren zij, als ware het heuse weerwolven, terug in het grote klooster midden in de stad.

vandaag heb ik voor de zoveelste keer problemen gehad met mijn visacard. als je naar azie gaat, ik blijf het even herhalen voor liduine en freek, neem twee creditcards mee: mastercard en visacard - toch maar. hoewel traveller cheques misschien ook niet zo gek idee is. al heb je dan die kelderende koers van de dollar waar je rekening mee moet houden. contant geld kan uiteraard ook handig zijn maar er zijn weinig flappentappen in vientiane een stad waar een toerist eerder als een wandelende flappentap wordt gezien :-(
morgen een trekking door de natuur in een bos dichtbij vientiane, dan naar de grotten van vang vieng om de volgende dag in wereldwonder luang prabang - gesticht door een thaise prins in het jaar 600 zoveel - aan te komen.

en dan kruipt het bloed waar het niet gaan kan... ik ga via kuala lumpur naar kalimantan, maar jij mag nog borneo zeggen hoor, om te gaan duiken op pulua weh. pulau betekent eiland en weh weet ik niet. het eiland zou een duikparadijs zijn in het noorden. hoewel ika die ik ontmoette op bunaken zegt dat het niks is en dat ik veel beter terug kan komen naar haar eiland ;-)

oh ja, de uitnodiging van julie and scott om naar birma te komen, heb ik ingewisseld voor een rain cheque. er worden daar in birma thunder storms verwacht - dat red ik niet met een petje napolientje ;-) brr... noem me een watje - hoewel dat heeft nui de betekenius van tempeltje - of een sissy, zoals de maten van mijn voormalige skiclub lat & nat iemand noemden waar het testosteron gehalte onder knieniveau was gedaald :-)) ik vind regen gewoon niet leuk en jullie weten mijn relatief nieuwe motto: do what you like. like what you do. en zo is het maar net.

ester flippoland ;-) kan je me mailen...dan heb ik je adres tenminste. mijn telefoon is buiten werking... al kan ik wel berichten ontvangen op mijn cambodjaanse nummer, maar dat heb ik nu even niet bij me.
later.

  • 06 Augustus 2008 - 20:26

    Corry:

    Hoi Co
    Het is wel erg stil op je site.
    Je bent toch niet in een of ander natuurgeweld terecht gekomen?
    Grapje.... Ik wist niet dat je zo bang was voor storm en onweer.
    Je maakt een geweldige tijd mee en als ik alle verhalen lees dan is het elke keer weer een cultuuromslag .
    Geniet nog even en maak nog een paar mooie duiken.

    Corry

  • 06 Augustus 2008 - 20:54

    Sara:

    heeey Co!!
    haha had n tijdje je blog niet gelezen.. let ik even niet op.. ben je al advanced diver!! het gaat wel goed dus?? En 'perfect buoyancy control' nu?? ;-)

    Klinkt wel gaaf zeg al je reizen.. wanneer kom je terug? Wij zijn sinds drie weken terug en zijn nu aan de scriptie bezig.. maar mijn (nog niet erg vastomlijnde) plan is om in maart er weer vandoor te gaan richting Azie! Nou we moeten maar eens een biertje gaan drinken als je terug bent.

    Groetjes!

  • 07 Augustus 2008 - 11:14

    Joseé:

    Hallo watje!!
    Wist niet dat je kon varen in een klusterbom!!!en die franse broden zien er goed uit!
    Co,ik dacht dat je meer naar tibet en china ging oploefen? hoelang blijf je nog in laos?Waarschijnlijk ben je al weer vertrokken!
    Geniet er lekker van jongen!

    xxxx joop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 80323

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: