aan de wandel - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van co hoek - WaarBenJij.nu aan de wandel - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van co hoek - WaarBenJij.nu

aan de wandel

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

08 Juli 2008 | Indonesië, Batavia

na bali opnieuw gedoken rond het fabelachtig mooie eiland lembongan, dat vlakbij bali ligt. een belangrijke bron van inkomsten is het kweken van sea weed, dat doen ze meteen aan de kust. dat hiervoor een koraalrif van onbeschrijflijke schoong\heid is weggehakt moet je niet als probleem zien, zeggen de eilanders. ze geloven rotsvast in een herstel van de natuur. een ampele tegenwerping dat koraal zeer langzaam groeit werd weggelachen. het sea weed dat hier wordt gekweekt is overigens niet eetbaar, dit kweeksel wordt geexporteerd naar japan om er schoonheidcremes van te maken. geheel biologisch maar niet verantwoord ;-(
ook hier erg mooie duikervaringen waar ik niet genoeg van kan krijgen, maar waarmee ik jullie niet langer zal lastigvallen ;-)
ook dit eiland was in de sfeer van ceremonies, omdat ook hier een vooraanstaande burger was overleden. zijn status had hoge erkenning. hij had in de jaren tachtig wel 13 drenkelingen uit een schip gepeuterd, dat voor de kust was vergaan. zelfs de president van de republiek had zijn opwachting gemaakt om hem te eren!
een ceremoniele slachtig van een suckling pig heb ik aan me voorbij laten gaan. wat een watje zul je zeggen... dat zij dan maar zo ... ik heb levendige herinneringen aan de slachting van een varken in hellevoetsluis. we schrijven 1964 en ik was aan de wandel met mijn broertje jan, tijdens een familievakantie, die overigens voortijdig eindigde vanwege de stromende regen gedurende dagen en dagen. het varken werd - in mijn herinnering - op gruwelijke wijze met elektriciteit omgelegd. het verhaal hierover is uiteraard door de jaren heen gruwelijker en gruwelijker geworden. al peinzend geloof ik haast dat mijn bewondering voor varkens hier wel zijn oorsprong zal hebben. wie zal het zeggen en ach, wat heeft het voor zin. varkens zijn top! :-)
via een busreis van 14 uur zijn we van nusa op bali naar surabaya op java gereisd. de eerste confrontatie met java is indrukwekkend en kan je niet ontgaan. hier is vrijwel iedereen moslim, zij het dat het een verlichte vorm lijkt. niet de - in mijn ogen - zwaarmoedige variant die west europa bevolkt. in de haven op weg naar java was het een drukte van jewelste. de dag ervoor waren er overtochten uitgevallen en nu was er een wachttijd van drie uur om de oversteek te kunnen maken. ik heb in de avond met de crew van de haven, een politieagent heerlijk zitten nippen aan glaasjes arak - een misdadig destillaat (?) - een goedje met een onwaarschijnlijk hoog alcoholpercentage. ze zeiden wel 80%, met de onwaarschijnlijke prijs van 20 dollarcent voor een halve liter. een waar paradijs voor alcoholisten!
na de reis naar surabaya maakten we onze opwachtig bij de familie van juliette. alles kan je verkeerd begrijpen; weinig is wat je denkt dat het is! we werden opgehaald door de chauffeur van de familie, maar dat zegt niet veel over rijkdom, want de loonkosten zijn hier ridicuul laag. de volgende dag helemaal dressed up naar een huwelijksfeest van juliette haar achternicht. een chinesche bruiloft met veel rituelen en gebaren. wat opvalt is dat chinezen graag eten: veel en vaak. de bruiloftsgasten konden de moeite niet opbrengen om het zeer uitgebreide buffet ongemoeid te laten tot de officiele plechtigheid voorbij was. dat men aanviel als op een trog - nou niet gelijk beginnen te zeiken over varkens ja - is teveel gezegd, maar eten is wezenlijk voor de doorsnee chinees. chinezen wachten bij aanvang van een maaltijd beslist niet op elkaar, wensen elkaar geen smakelijk eten, en leeggezogen vissenkoppen en afgekloven botten flikker je simpelweg op tafel. heel apart. we zijn door juul's verre familie vorstelijk onthaald op de dagen in surabaya en malang. hadden we de lunch tegen drie uur afgesloten, werd er meteen gesproken over de avondmaaltijd, die bijvoorkeur niet later dan zeven uur aanvangt. nou was ik behoorlijk afgevallen dus mijn kleding past nog prima, maar als gestufte kreeft rondwaggelen ging me te ver, veel te ver. maar dan ... de heerlijkste dim sum, vreemdste vissen afslaan, met name als je ziet hoe blij je gastheer - vrouw zijn als je aan het smikkelen bent, kom er maar eens om. jullie begrijpen dat ik het razend zwaar heb gehad ;-)
gisteren afscheid genomen van de hele familie en ook juliette achtergelaten. zij gaat via kuala lumpur terug naar manila, naar dale haar vriendje
via een treinreis in yogjakarta aangekomen. in tegenstelling tot surabaya is dit een stad met een hart waar veel intact is gebleven. de armoede slaat ook hier - vrijwel overal - om zich heen. geestelijke gestoorden maken ook hier als natuurlijk deel uit van het straatleven. maar het aanbod bedjak's - die fietsen met een mandje voorop is veel en veel te groot. dat houdt de prijzen laag. ik heb, met plaatsvervangende schaamte, als een neo-koloniaal in zo'n bakkie gezeten voor 5000 rupiah (zeg nog geen halve us dollar). een andere variabele die je graag wilt weten is vast hoelang dat ritje duurde: gauw een kwartier. de wereld is ernstig in de war.
het is allemaal verkeerd verdeeld op de aardkloot, maar wat kan ik anders dan hier besteden ... tips welkom. en nou niet met al die ngo's aan komen draven. daar blijft veel aan de strijkstok kleven en ik heb teveel projhecten gezien die zinloos waren of juist veel te kort zijn gefinancierd, waardoor het gunstige effect te verwaarlozen was.
morgen om vier uur - dus tegen zonsopgang - naar een van de grootste boeddhistische monumenten ter wereld: de borobudur ...
later!

  • 08 Juli 2008 - 06:51

    Ton:

    Je ziet er goed uit Co, zo na die dertiende duik, leuk te zien, en die Russische Victoria mag er geloof ik ook zijn ... wat doet zij in dat deel van de wereld? loslaten of juist wat vasthouden?
    groet, Ton

  • 08 Juli 2008 - 23:07

    Frans:

    DagCo , je wegrenfilmpje is op de derde plek geeindigd. Das nie slecht jongen!! Ga je nog een poging doen?
    Grtz Frans

  • 10 Juli 2008 - 08:48

    Guido:

    Ha Cootje, met veel plezier je teksten door gelezen. and you'r looking good ..Ik vond de trein is wel het leukste vervoermiddel op Java dan zie goed hoe 't eiland in elkaar steekt.Leuk dat je zo dicht bij jezelf blijft... je bent niet gebouwd voor een basic backpackreis. nederland trekt er nu weer massaal opuit ,wij zitten de volgende weken in Italie

  • 10 Juli 2008 - 14:12

    Irene:

    Dag Cootje,
    Ben het helemaal met Ton eens. Je ziet er uit als nieuw.
    Ik durf intussen niet meer mijn rimpels weg te smeren met zeewiercrème.

    Groet Irene

  • 10 Juli 2008 - 18:37

    Ton:

    Co,
    Als je thuis komt, heb ik iets leuks ... speakers van 30 centimeter hoog, breed en dik, die klinken als geweldige kasten ... als we de audiofiele journalisten mogen geloven tenminste ... zijn haast nergens te koop ... ja, in Zweden (land van oorsprong), VS (één dealer!), en UK (ook één dealer); prijs heel gunstig, het scheelt een kwart op de 803d's van De Jong, ik ga kijken hoe ik ze hierheen kan krijgen, heb al contact met 'Zweden', onder water doen ze evenwel niet veel ... nou groet uit Den Haag waar Tessel zaterdag 12 juli haar zwemdiploma A gaat halen; nog even en je kunt samen met haar gaan duiken, geinig nietwaar, dag dag, Ton

  • 10 Juli 2008 - 18:38

    Ton:

    correctie Co: het scheelt driekwart op de prijs van de 803D: 2000 tegen 8000

  • 12 Juli 2008 - 17:59

    Mamma:

    hier ben ik weer een keertje je maakt wat mee zeg alles goed hier ik mis jou wel soms is het erg warm ik kan er niet goed tegen heb een soort opvliegrs dan weet ik geen raad bloed onderzocht maar alles was in orde nu is het gelukkig koeler jolanda is juf leuk he nu zoentjes en groeten van mij dag hoor ma maak maar pleizier

  • 13 Juli 2008 - 17:46

    Juul:

    Misschien kan je wat vazen aanschaffen om het geld te laten rollen :-).

    Je hebt trouwens wel wat gemist met dat slachten van het varken... uhhhh.

    Sms je me als je weer in t land bent?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 80314

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: