bangkok - soms moet je verder... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu bangkok - soms moet je verder... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu

bangkok - soms moet je verder...

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

25 Juli 2008 | Thailand, Bangkok

bunaken, manado en tirza waren om uiteenlopende redenen moeilijk om achter te laten. en dan, om een voor mij vrijwel onverklaarbare reden moeten de meeste toeristen, waaronder ik, na 30 dagen indonesie zonder pardon verlaten. een eenvoudig toeristenvisum is daar de reden van. maar waarom ontvangt een land als indonesie toeristen niet veel gastvrijer? dat zou vanwege voor de hand liggende redenen toch veel beter zijn... enfin, gisterenochtend eerst van manado naar makassar gevlogen - ook een stad op sulawesi. daar geslenterd in het havengebied, fort rotterdam en opnieuw via omwegen in een obscure club terechtgekomen. hoe moslims in indonesie zoveel wereldse geneugten moeiteloos lijken te combineren met hun geloof, mag een les heten voor die mohammedanen in europa - al heb ik vanwege mijn kleine denkraam uiteraard geen recht van spreken ;-) de avond eindigde in de kleine uren van de nacht in een karaoke bar om de hoek van mijn guesthouse. wat een levendig volk, wat een blijmoedigheid.
op de luchthaven van jakarta - die stevig wordt gerenoveerd - aangekomen pak je de gratis shuttle bus naar internationale aankomst- en vertrekhallen, die zijn gescheiden van de gebouwen van de domestic flights maar vlakbij. op weg naar bali een maand geleden, probeerden taksichauffeurs juul en mij nog te rippen; voor een ritje van 2 minuten een belachelijke prijs vragen... daar kan ik nu aardig mee omgaan.geen knollen voor citroenen graag.
het was half acht in de morgen en... nou wilde ik toch naar kuala lumpur in maleisie, maar de eerste vlucht die ik kon nemen was naar bangkok. en dan ook nog eens voor een goede prijs. ook vanuit bangkok is het goed mogelijk om 'angkor wat' in cambodja, het grote tempel complex, te bezoeken en dat maakt dat ik nu in een guesthouse in bangkok, heerlijk in de tuin, achter een computer even een briefje tik - dat neemt heus niet zoveel tijd als sommigen (ddw) denken ;-) en het klaart mijn hoofd...
vandaag met hom, een tuk-tuk driver de stad door gecrosst. ze lijken op de tuk-tuk's die je in den haag ziet. we waren bij de grote boeddha van wel enkele honderden jaren oud, die steeds weer opgeknapt en gefinancierd wordt door de koning. begin van de vorige eeuw heeft hij hem, de boeddha, met gouden keramiek uit italie laten beplakken. het boeddhisme en de koning zijn hier onaantastbaar. kom er niet aan want je riskeert straf - en niet gering vertelde hom, die tegen de grens van laos woont. hij kwam me een soort van toevallen. ook hom - net als in indonesie - bestuurt een publieke tuk-tuk. hij rekent voor 4 uur 20 bath. belachelijk uiteraard. da's 50 eurocent. daar kan je de benzine niet eens van betalen. ik moest hem overhalen om meer te accepteren. met hom was ik in het paleis van de koning en bij de gelukkige boeddha in zijn eigen tempel. daar sprak ik een thaise engineer van klm die me naar een speciale edelstenenmarkt voor de groothandel stuurde. geheel belangeloos adviseerde hij mij daar vooral blauwe saffier te kopen, die zou ik bij coster op de dam in amsterdam voor meer dan het dubbele kunnen verkopen - hij deed dat ook geregeld. boeddhisten zijn dus ook lepe handelaren ;-) het grootste deel van het land is boeddhist, heel bijzonder om in hun midden te zijn. die edelstenen groothandel had inderdaad verschrikkelijk mooie saffier. niet lang geleden had ik het wel geweten maar wat moet ik met blauwe saffier... anders ging het bij de stoffengroothandel. ik kocht daar 30 meter ruwe zijde. prachtige voor gordijnen in mijn nieuwe slaapkamer ;-) die zijde gaan ze shippen, wees niet bang dat ik me een bult zal tillen. trouwens, ik vertrok uit nederland met 21 kilo bagage - ik heb een koffer in san francisco en een tas in manila - en daar zijn er nog maar 15 van over. plus mijn eigen gewichtsverlies - ook geen sinecure - en het wandelen wordt meer en meer een pretje ;-)
mijn indonesische telefoonnummer kan ik - tegen verwachting - ook in deze contreien gebruiken, maar met de restrictie dat ik niet kan bellen want dan schiet mijn saldo er wel heel snel doorheen; alleen sms-en, dus! want opwaarderen kan geloof ik alleen in indonesie.
het leven is verrukkelijk - ken uw klassiekers ;-)
morgen naar een grote weekeindmarkt en dan de volgende dag langzaam aan naar het oosten richting cambodja - naar ankor wat. eigenlijk zou ik het liefst gaan duiken in het zuiden, maar ik wil beslist die boeddhistische cultuur opsnuiven. daarim bandaag de visa voor cambodja en laos aangevraagd. dat betekent nog twee dagen bangkok, dat is niet echt een opgave kan ik je verzekeren, morgen het clubcircuit maar eens in...
later

"alles wat mooi is, vind ik toch zo mooi" naar johnnie van doorn.

  • 26 Juli 2008 - 08:25

    Jacky:

    Lieve Co, van ons allen alsnog van harte gefeliciteerd! Wellicht de meest gedenkwaardige verjaardag uit je leven.Wij zijn net terug uit Italie, Rome was prachtig en ernstig warm. Wat knap dat je je duikbevret hebt gehaald! Moet prachtig zijn onder water...Bankok, heerlijk. Lekker scheuren met de tuck-tuck, varen en natuurlijk shoppen. Koop lekker wat zijde in....Dikke zoen van ons, Jack + co.
    P.S. T-pack en Jopie zijn trots op je!

  • 26 Juli 2008 - 17:07

    Tirza:

    honey
    what are you doimg. its quiet in manado without you.
    take care.
    i miss u. t!

  • 26 Juli 2008 - 18:57

    Hai!:

    Hee Co, wat een mooie reis tot dusver. Klinkt heerlijk! En wat leuk dat je overal wel je contacten hebt. Ik vind dat je het mooi voor elkaar hebt! Veel plezier en veel geluk met je verdere reis.
    Groetjes, Tanja

  • 26 Juli 2008 - 18:58

    Ton:

    Co,
    Terug!!! Als de sodeju!!!
    Ton

  • 29 Juli 2008 - 08:19

    Olivier:

    ha die co, alles goed? met mij wel, ik zie dat je het naar je zin hebt daar in Bankok en als je van plan was na de reis weer te gaan boxen zou ik daar alvast een paar handschoenen aanschaffen.
    wij hebben daar 20 paar gekocht en verkocht in Nl.

    nog veel plezier op je reis,
    Olivier

  • 29 Juli 2008 - 10:15

    Joseé:

    Hi die Co,
    ben na 4 weken on holiday weer on-line.
    Bangkok is best een plek waar je jezelf even kan parkeren.Een stad met vele mogelijkheden.
    De thai is een aardig mens.
    zuslief en ik hebben ons daar een heerlijke thaise massage kado gedaan.
    co, lekkere tijd daar!
    xxx joop

  • 29 Juli 2008 - 12:40

    Mama:

    hallo co
    we lezen dat je het goed maakt hier ook alles oke ik mis je wel henk komt vrijdag weer terug na 2 weken spanje en ik heb je foto's cadeau gedaan hoop dat je die kan plaatsen zo zie je wel veel van de andre kant van de wereld geniet ervan groetjes mama xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 80301

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: