bohol fun - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu bohol fun - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu

bohol fun

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

10 Juni 2008 | Filipijnen, Bohol

tja, we zijn op bohol. na een relatief korte trip van twee uur aangekomen in tagbilaran city met een veerboot. een gemoedelijk stadje, de avond hebben we zowaar in een bioscoop naar kung fu panda gekeken. een dikke, gemoedelijke maar zeer ambitieuze pandabeer die een enorme prestatie leverde door de vijand te verslaan. bohol is een mooi - zeg eefe - rond eiland met precies in het midden een verzameling van 1268 heuvels, met de naam chocolate hills, die alleen met gras begroeid zijn. een opmerkelijk natuurverschijnel of een 'touristic trap'. de geleerden zijn er nog niet uit. maar indrukwekkend was het wel. alleen: niks chocolade, niks verschroeing, de zon had er niet hard op geschenen afgelopen zomer - die is trouwens net voorbij. de regentijd is aangebroken, maar dat betekent hier vrijwel zonder uitzondering een flinke - bijzonder welkome - bui per dag. op de terugweg in een klein reservaat van de tarsiers geweest. een tarsier is het kleinste primaat, iets groter dan mijn hand. ik vermoed dat het beestje de bron is geweest voor steven speilbergs ET. de gelijkenis dringt zich op; het kan haast niet missen. ook tarsiers hangen gemoedelijk in een boom en kijken je aan of ze met je mee mogen.
nu even wat heel anders, ik durf het bijna niet te zeggen, mijn belofte van vooral veel wandelen indachtig, maar vandaag heb ik mijn eerste diepzeeduik gemaakt, alhoewel ik nog niet heel diep ben geweest :-). gisteren eerst 70 pagina's theorie doorgenomen van mijn cursus open water duiken, in de vroege ochtend werd mijn juist verkregen theorische kennis streng getest door mike - een canadees, maar belangrijker mijn geduldige duikleraar - en later in laag water een scala technieken geoefend. na de lunch naar koraalrif om de eerste duik - met letterlijk lood aan mijn lijf - in praktijk te brengen. al hyperventilerend (!) in diep water - aan de oppervlakte - opnieuw geoefend. en toen de rust 'over' me kwam gingen we naar beneden. wauw! wat is dat een belevenis, wat is dat prachtig, zo'n indrukwekkend rif, wat een mooie vissen met kleuren, strepen en stippen die ik recent zag op foto's bij mijn tandarts edith. steeds gingen we een stuk dieper tot we uiteindelijk op 12 meter waren. met hulp van mike en sara - een 24 jarige nederlandse student, die hier samen met martine, een vriendin van haar, onderzoek doet voor een afstudeerproject internationale ontwikkeling studies vanavond opnieuw een hoofdstuk doorwerken en morgen opnieuw tweemaal duiken. met de volgende duiken gaan we naar 18-20 meter. het wordt moeilijker is mij voorspeld, maar aan de andere kant moet een vijftienjarige het ook begrijpen, dus ... mijn grootste hang-up is dat ik het cerebraal benader. je moet het gewoon doen.
enfin, ik zit helemaal in het moment. en jullie in de oranjebende begrijp ik. veel plezier, de start was goed hoorde ik van mijn broer! italianen met drie nul inmaken, voorwaar geen sinecure, heel goed! al geef ik niet veel om voetbal ;-)
later!
:SMS update:: 16 juni 2008 :
sinds zaterdag ben ik gecertificeerd open water duiker! het moet niet gekker worden ;-)
sinds gisteren zijn we op het eiland siquijor. op een motor - weer een lekke band - op zoek naar spirituele healers. een wonderlijke glasblazer blaast al detecterend langs je lichaam en het water kleurt bruin. hoppa alle blokkades verdwenen. filipijnnen zijn vreselijk bijgelouig en als de dood voor deze zwarte magie.
morgen op weg naar apo reef: duiken yeah!
later

  • 10 Juni 2008 - 14:19

    Liduine:

    Lieve Co, wat gaaf, dat je aan het duiken bent. Ik heb het zelf alleen in het zwembad geoefend, maar wel gesnorkeld in een prachtig gebied onder Birma. Wat is dat geweldig!
    nou, je geniet wel van alles, heerlijk hoor. Hier is alles goed, vorige week met de weversvrienden een fietsdag rond Nieuwkoop, ook heel leuk en a.s zaterdag de Weverslaandag, jammer dat je er niet bent. Verder nieuws is, dat onze Donna Ma Donna is geworden, want ze heeft 3 hele leuke rood/witte kittens gekregen, dus dat is genieten. Ik volg je verder op je reis, liefs van Liduine.

  • 10 Juni 2008 - 15:11

    Paul:

    Hi, Co,

    Groeten van Dana en mij, wij zijn via London nu in Venetie en pakken zo meteen de trein naar Florence. Een stuk minder spannend dan jouw belevenissen en ik zo'n gevoel van ik heb het al eerder gezien, maar Dana vindt het allemaal geweldig!

  • 10 Juni 2008 - 18:25

    Ton:

    Co, als ik even tijd heb, zoek ik voor je uit wat duiken doet qua calorische inspanning; wie weet scheelt het nieuwe kunstje een enorm eind lopen ... groeten vanuit saai Den Haag

  • 11 Juni 2008 - 11:04

    Ton:

    Co, ik weet niet of het klopt maar een calorieverbruik-website vertelt ons het volgende:
    'U heeft bruto 735 calorieen verbruikt tijdens 60 minuten duiken
    Netto heeft u 651 calorieen verbruikt.'

    Ik weet niet wat het verschil is tussen netto en bruto. Verder heb ik de volgende parameters ingevoerd: gewicht 110 kg, lengte 175 cm, leeftijd 53 jaar. Zegt de site ook nog dat je 28 kg kwijt moet raken ... enfin, vis met suiker, ik weet het niet hoor ... good luck and beware of the sharks, Ton

  • 13 Juni 2008 - 11:18

    Mamma:

    hallo co ben nu bij rian met tina voor marleen haar verjaardaag ik heb alles over h et duiken gelezen je durft zeg grote bewondering verderhierallesgoed verleden week bij joris geweest hij herkende ons nog wel hij heeft het best naar zijn zin zo te zien morgen gaat tina weer weg groetjes xxx

  • 15 Juni 2008 - 13:48

    Ester:

    Ha Co & Juul,
    Eindelijk de tijd genomen om eens te gaan zitten voor jullie verhalen...en dat is beloond!! Leuk om te volgen waar jullie zijn geweest en wat jullie aan het doen zijn!!:) Ik blijf jullie volgen ;) Veel plezier&succes met in het moment blijven!! Take care & Liefs

  • 16 Juni 2008 - 19:51

    Joseé:

    Cootje,
    Jij werd letterlijk in het diepe gegooid!
    Wat een gave ervaring om in zo'n koraalrif te gast te zijn.
    Ik heb in thailand ook gedoken,maar zo geschrokken van die grote vissen dat ik het voor gezien hield.
    dappere co!!!
    Je kent nederland niet meer terug.Heeeeeeeele maal oranjegek.
    onze bob is geslaagd voor vwo en vertrekt in augustus naar a'dam.
    tot later!
    kus joseé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 80315

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: