banda aceh - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van co hoek - WaarBenJij.nu banda aceh - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van co hoek - WaarBenJij.nu

banda aceh

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

18 Augustus 2008 | Indonesië, Batavia

nu ben ik in vrijwel het noordelijkste deel van indonesie, mijn moeder kent de kaart van de aarde goed; ik ben inderdaad vlakbij australie en ook thailand is een wippie. hier is een belangrijke vaarroute, zo'n 30% van alle container vervoer in de wereld komt hier langs - gelukkig op ruime afstand ;-) een paar dagen geleden - ik vergeet hier echt de tijd - op het verbluffend mooie eiland pulau weh aangekomen. al zijn de sporen van de tsunami's nog duidelijk waar te nemen. neem alleen de witte jeep's van united nations, die geven aan dat het leed nog niet geleden is. of ben ik nu te vol van vertrouwen... de lokale bevolking vertelde me dat na de eerste golven het water in twee minuten tot vier meter steeg. kun je je dat voorstellen? en met het water kwam ook de modder en brokstukken van vernielde gebouwen. duizenden mensen vonden de dood. in banda aceh, de hoofdstad hier, moesten ze verder met tweederde van het aantal inwoners. er is nu - vijf jaar later - een geheel nieuwe infrastructuur en vrijwel alle huizen aan de kust die waren weggevaagd zijn herbouwd. en staan er veel nieuwe gebouwen en nu zelfs vluchtkazerne's; gebouwen van vier etage's waar de bevolking heen kan bij herhaling van zo'n stormkracht. je zou zeggen dat mensen milder worden van een dergelijk natuurgeweld, maar aldus de duitse architecte heike die hier bij een ngo werkt: niets is minder waar. je merkt er aldus ook andere ngo-medewerkers van tal van hulporganisaties niets van. de plaatselijke bevolking is jaloers tot op hun botten, mensen geloven nog sterker, want: de moskee is overeind gebleven in de stormvloed. dat dat komt omdat er staal in de betonconstructie zat en zit, laten deze zeer gelovige moslims zich niet wijs maken. allah is groot!

mijn duiken hier zijn spectaculair, het wordt bijna ongeloofwaardig ;-) er is koraal, er zijn muren, een wrak van een schip en zoveel verschillende vissen, en koraal met zoveel diversiteit in vorm en kleur, als ik onlangs zag op een duik naar 32 meter, had ik nog niet gezien. en na de filippijnen had ik nogwel het idee dat het niet mooier kon worden. maar ik realiseerde plots dat het gebied van en tussen sumatra, australie en de filippijnen die driehoek vormt - waarover ik eerder berichtte - waar de biodiversiteit de hoogste van de wereld is, toen begreep ik weer wat een geluksvogel ik ben. juul zei al: "...je bent verpest met zoveel mooie dive sites, terwijl je nog zo onervaren bent". ach dat past wel bij mij :-)

de aanwezigheid van die duizenden medewerkers van non-gouvernementele organisaties (ngo's) hebben hier de prijzen, met name van accommodatie, flink opgedreven. ik vermoed dat als ze straks - vermoedelijk eind van dit jaar - vertrokken zijn, de markt zich zal moeten aanpassen, anders komt er niemand meer. de prijzen van hotelkamers zijn zeker vier tot vijf zo hoog dan als in de rest van indonesie.

de corruptie wordt trouwens - als ik het mag geloven - door de relatief nieuwe regering flink aangepakt. de voormalig gouverneur van banda aceh zit bijvoorbeeld in de gevangenis omdat hij de kluit voor miljarden rupiah heeft belazerd. hoewel of dat aanpakken van corruptie lukt... van pramoedya ananta toer wist ik al dat bevoordeling diep in de cultuur geworteld is; dat krijg je er niet zomaar uit. zo ook de bouwfraude in nederland vermoedelijk gewoon doorgaat...

de bevolking - en zeker de devote moslims - van banda aceh heeft gisteren, evenals de bevolking van de rest van het land, de 63e nationale onafhankelijkheidsdag gevierd, ook wel 'belanda go home day' genoemd. ik dacht dat belanda in 1949 vertrokken was maar hier reknen ze vanaf 1945 ;-) de ampele poging van nederland om, nadat de japanners vertrokken waren, het inmense land weer in de tang te krijgen, wordt hier niet meegerekend. ik ben blij dat ik op dit eiland ben, want bij dergelijke feestdagen mag je oud zeer verwachten, zeker in aceh (atjeh).

vandaag weer een mooie dag om te duiken :-) ik ga er zeker drie maken!
later.

  • 18 Augustus 2008 - 12:47

    Ton:

    Ha Co,
    Verbrand je veel calorieën met duiken? Doe je, met andere woorden, ook nog goeie zaken?
    Groeten,
    Ton

  • 18 Augustus 2008 - 14:22

    Cora:

    toevallig vond ik je site. ik kan mn ogen bijna niet geloven! geeft je zeker wel een lekker gevoel? waar doe je t van man!? succes verder!

  • 18 Augustus 2008 - 14:43

    Donald:

    Hej Co,

    Blijf duiken!
    Heb je enig idee wanneer je terugkomt? Voorlopig ga ik uit van half september, bijvoorbeeld om huisvesting te regelen. Maar als je later terugkomt is het zeker goed. In principe blijf ik bij Case/in Voorburg tot je terug bent. Laat het even via mijn mailadres weten.

    Case wil alles weten van de vissen die je ziet,

    Donald

  • 18 Augustus 2008 - 18:58

    Nynke:

    Snorkelen in die omgeving vond ik al geweldig, laat staan als je daar duikt. Je hebt wel je sport gevonden.
    Mooie verhalen, je hebt het naar je zin, dus dat is prettig om in holland te weten.

  • 19 Augustus 2008 - 08:42

    Len:

    Ha die Co, wat een fantastische reisverslagen toch weer. Goed dat je het zo naar je zin hebt, en dat duiken joh, zo diep. Dat jij dat durft.. Kun je Donald nog even het adres van je belastingaccount doorgeven? Er ligt weer post daarover. Liefs Len

  • 20 Augustus 2008 - 07:09

    Ton:

    Donald kan ook mij bellen voor de gegevens van Co's accountant, 0624 613402.

  • 21 Augustus 2008 - 11:51

    Rian:

    he co
    wat een tijd maak je mee en dat duiken geweldig en wat je allemaal ziet daar onder water geniet ervan we zullen je verhalen straks nog gaan missen als je weer in ons kikkerlandje terug bent vanaf morgen hoor je mij 3 weken niet wij zitten dan in portugal(en ben je daarna misschien weer in Ned.)zoek daar wel een internet cafe op
    nu de groetjes je zus xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 80169

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: