Bangkok laat me niet los! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu Bangkok laat me niet los! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu

Bangkok laat me niet los!

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

15 November 2014 | Thailand, Bangkok

Na de dagen in regenachtig Chiang Mai - alwaar een groet aan de Brahmaanse goden te hebben gebracht - weer terug in Bangkok. De software update van mijn telefoon bracht een nieuwe app die gezondheid heet. Het vernufte appie telt mijn stappen, of je het gelooft of niet! Liep ik in Chiang Mai nog 14 kilometer op één dag, mijn moyenne in Bangkok liep terug naar zo'n kleine tien kilometer. Dat is ook de gemiddelde afstand die iemand in de verpleging loopt, zo herinner ik mij dat uit mijn jonge jaren. Those were the days my friend, van Mary Hopkins of Sandy Shaw, daar wil ik vanaf zijn, ruist door de besloten tuin van Lamphu House, waar ik opnieuw met plezier logeer! De grote, ruisende palmbomen brengen nauwelijks verkoeling, het is dik 30 graden, waaran ik heel langzaam begin te wennen. Acclimatiseren noem ik dat wel. Op mijn eerste lange reis door Azië vond ik uiteindelijk 23 graden ietwat fris, ik wacht rustig op die fase. Bangkok - een stad die zo'n 8,5 miljoen inwoners zal tellen, ligt aan een rivier, de Chao Praya - ook Menam genoemd - die vanwege een rivierdelta als een haven fungeert. in de 18e eeuw is de toenmalige stad veroverd door de Birmezen en platgebrand. Hoezo vredelievende Boeddhisten? De stad is toen verplaatst om beter bestand te zijn tegen aanvallen. Het was generaal Tak die Thailand in veiliger vaarwater bracht. In de 19e eeuw werden onder koningschap - dat hier echt veel betekent - van Mongkut Rama IV) grote moderniseringen ingezet. Hij ging handel drijven met Europa en Noord Amerika en verbeterde de infrastructuur van de stad. Na eeuwen van oorlog kwam er vooruitgang, al is dat betrekkelijk, want ook vandaag de dag verdient een gemiddelde Thai nog geen 400 Bath per dag. Zeg een tientje in euro's. Dat betaling voor mijn kamer per dag in Lamphu - sober kamertje zeg je? Dat is zeker zo, maar prima! Akkoord, en dan de tweede wereld oorlog. Hoe zat dagboek alweer. De goede betrekkingen met de VS maakten waarschijnlijk dat Bangkok op adem kon komen, de oorlog in Vietnam en Cambodja werd gefaciliteerd vanuit de Amerikaanse investeringen in Thailand, meer in het bijzonder Bangkok. Hierdoor is de groei van de stad ook bevorderd - dat laat zich raden. Als ik aan de plattegronden van Cambodja, Vietnam en ook Laos denk, dringt het beeld van de vele clusterbommen, die daar nog steeds liggen, zich op. Het is toch 'van de ratten bezeken' dat elke dag nog steeds slachtoffers vallen door deze fragmentatiebommen? Als je hier meer over wilt lezen, ga dan naar het blog (raar woord, dat in aanleg een interactief karakter zou hebben; iets dat nu een 'chat' wordt genoemd). Afijn, ik schreef over de bommencampagne van de VS in de jaren zeventig, tijdens mijn eerste Aziëreis onder 'Laos, in beweging blijven'.
Intussen in Bangkok een bezoek gebracht aan het National Museum, een kleine twintig gebouwen die de geschiedenis van Thailand weerspiegelen. In sommige gebouwen vergaap je je aan de pracht en praal, terwijl andere een strakke fotogeschiedenis van Thailand geven. De huidige koning Bhumipol of Rama IX en zijn vrouw Sirikit worden hier op handen gedragen, Bhumipol ook letterlijk want de oude vorst is 86 en verblijft al heel lang in een ziekenhuis in Bangkok. Bhumipol voorziet alle kinderen van schooluniformen, kom daar maar eens om bij Alexander Intussen in Bangkok een bezoek gebracht aan het National Museum, een kleine twintig gebouwen die de geschiedenis van Thailand weerspiegelen. In sommige gebouwen vergaap je je aan de pracht en praal, terwijl andere een strakke fotogeschiedenis van Thailand geven. De huidige koning Bhumipol of Rama IX en zijn vrouw Sirikit worden hier op handen gedragen, Bhumipol ook letterlijk want de oude vorst is 86 en verblijft al heel lang in een ziekenhuis in Bangkok. Bhumipol voorziet alle kinderen van schooluniformen, kom daar maar eens om bij Alexander Intussen in Bangkok een bezoek gebracht aan het National Museum, een kleine twintig gebouwen die de geschiedenis van Thailand weerspiegelen. In sommige gebouwen vergaap je je aan de pracht en praal, terwijl andere een strakke fotogeschiedenis van Thailand geven. De huidige koning Bhumipol of Rama IX en zijn vrouw Sirikit worden hier op handen gedragen, Bhumipol ook letterlijk want de oude vorst is 86 en verblijft al heel lang in een ziekenhuis in Bangkok. Bhumipol voorziet alle kinderen van schooluniformen, kom daar maar eens om bij Alexander

• 15 November 2014 - 08:40

Els:

Geschiedenisleraar, reisverslaggever, culinair specialist (waar zijn de maaltijdbeschrijvingen?), Aziëkenner; ik lees het allemaal graag, Co! Zelf was ik een periode in Thailand/Bangkok in 1995 dus herken ik wat je schrijft. Geniet maar!

• 15 November 2014 - 13:39

Henk:

Ha die Co,
    Mooi te lezen hoe jij een aanvang van de reis hebt gemaakt.
    Leuke stijl van schrijven en een opsomming van cultuur en natuur.
    Alles verder oké met jou?
    Voor mij nog 16 werkdagen en zeg ik dag tegen mijn werkzame leven en ga ik daar een andere invulling aan geven.Zal ook wel even wennen zijn om een andere structuur in de dag aan te brengen.
    Co veel plezier met je reis,goede gezondheid en lekker genieten.Bewonder je keuze die je hebt gemaakt.
    Ee hartelijke groet uit het herfstachtige noorden van Nederland.

• 15 November 2014 - 16:49

Jaap Van Vliet:

co, leuk van je te horen. ik lees geschiedenisleraar, reisverslaggever, ik zeg avonturier. mooi wat je te weeg brengt. ga je volgen en wens je het allerbeste.

• 16 November 2014 - 07:26

Pim:

Co!

Mooi verhaal zo met al die geschiedenis erbij! We hadden elkaar trouwens kunnen treffen in Bangkok volgens mij, want ik was er vorige week zondag, maandag en dinsdag :) Daarna nog drie dagen in Koh Chang en Koh Kut geweest en nu helaas weer terug in Hollanda. Al klaag ik niet, het was uiteraard genieten namelijk! Dat ga jij vast ook doen tijdens je reis. Zal je verhalen zeker blijven volgen!

Safe travels, enjoy!

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008