reizen - Reisverslag uit Romblon, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu reizen - Reisverslag uit Romblon, Filipijnen van co hoek - WaarBenJij.nu

reizen

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

02 Juni 2008 | Filipijnen, Romblon

reizen in de filippijnen is steeds een hele ervaring... je reist in een tricycle - een bromfiets met een bakje al gauw zo'n vijf kilometer voor 40 pesos, 1 euro is ongeveer 140 pesos. in een kleine tricycle pas je net met z'n twee, met de bagage achterop. de chauffeur berekent razendsnel je gewicht en bepaalt zijn prijs. als toerist deel je dat door twee en je bent bijna bij de prijs waarvoor de transactie zal worden verricht. een andere manier,
naast de wandelingen en trektochten die ik maak, al dan niet in gezelschap, reis ik hier wat af ;-)
voor wat grotere afstanden neem je een jeepney - een echt lage bus die alleen een achterin-/uitgang heeft. een jeepney is zonder uitzondering bont geschilderd met veel godsvrezende of ju ist -verheerlijkende teksten erop.
iedere reiziger wil bij de (open) in-/uitgang zitten, ook ik ;-) - dit vervoermiddel, waarvoor westerlingen gewoonweg te groot zijn, kent een vaste prijs voor een traject. je zegt waar je naar toe wilt en geeft het geld aan degene die naast je zit, die geeft het door tot het (eindelijk) bij de chauffeur aankomt. wisselgeld komt op dezelfde manier retour. een jeepney is in de stad en tussen dorpen een veel gebruikt en markant vervoermiddel. dan is er de taxi - veel zonder meter, die nje beter kunt mijden omdat je anders steeds aan het onderhandelen bent. taxi zijn duurder maar verhoudingsgewijs nog steeds zeer goedkoop, dat laat zich raden. dan zijn er vele p;aqrticuliere bedrijven die een buslijn hebben, de touringcar zoals wij hem in europa kennen. deze bus verbindt de steden en de dorpen met elkaar. de meeste zijn niet erg comfortabel en
vrijwel zonder uitzondering steenkoud vanwege de op maximum (?) koud ingestelde airconditioning. dan zijn er de boten waar ik al over sprak. aanvankelijk was ik hier zeer mee ingenomen, maar na enig rondvragen blijken die boten verre van veilig! reddingsvesten zijn niet of nauwelijks aanwezig en incidenten komen geregeld voor - al lees je er niets over in de pers.
de laatste manier van reizen die ik tot nog toe heb ervaren is de bromscooter. twee dagen geleden maakte ik een rondreis op romblon - het eiland dat we juist achter ons hebben gelaten. ik huurde zo'n scooter voor een dag voor 150 pesos.
het was een mooie tocht die niet zonder gevaar was overigens. in de middle of nowhere kreeg ik een lekke band en het moment dat ik afstapte,
stopte een andere bromfietser, die alle reparatie spullen bij zich had. binnen een kwartier had hij de band vakkundig vervangen. de oorzaak was een spijker. na betaling van meer dan het dubbele van de gewone prijs vroeg ik hem of hij de spijker ook terug wilde hebben. maar de portee ervan ontging hem ;-) volledig.
later - volgen de foto's

hieronder staat een koppeling van
www.wegrennen.com je treft een filmpje dat isis en ik maakten in clarksdale usa. als je op ons stemt winnen we wellicht de prijs voor beste film ;-) maar alleen als je het filmpje kunt waarderen uiteraard.

http://www.wegrennen.com/index.php?option=com_content&view=article&id=312:delta-blues-museum&catid=40:verenigde-staten&Itemid=29

  • 02 Juni 2008 - 10:30

    Robin:

    nou Co, als ik zo naar t filmpje kijk dan kun jij tegenwoordig behoorlijk goedkoper met de tricycle reizen jongen. D.w.z. als de chauffeur de boel goed inschat.
    Goed gedaan gozer!
    ( maar niet te veel he ? )

  • 03 Juni 2008 - 10:00

    Henk Van Der Hoek:

    dag grote Broer! zo te zien en te horen gaat het goed met je. Dat is fijn en ik gun je dat het alleen maar beter wordt. Maar door alle media ben je ook niet echt "weg" toch? en dat was toch juist de bedoeling? Als mensen dan ook nog over het weer in NL gaan beginnen, ben je helemaal terug bij af. Fijn dat je mamma even hebt gebeld, ik denk dat die je het meest mist van ons. Maak je geen zorgen, ik heb alles onder controle en als je geld opraakt, ben jij de eerste die ik het laat weten :)))
    XXX Henk

  • 03 Juni 2008 - 20:53

    Marcel:

    Co, geniale film. Ziet er gevaarlijker uit dan een boot zonder reddingsvesten. Hou het maar gewoon op de benenwagen of desnoods die brommer zonder spijker. Groet, marcel

  • 04 Juni 2008 - 14:08

    Frans:

    Dag Co als sponsor van 'WEGRENNEN.COM" heb ik ook zitting in de jury van de vakantiefilmpjeswedstrijd
    Ik zal zo objectief als mogelijk mijn oordeel vellen over je ;-)inzending. Grtzz Frans

  • 07 Juni 2008 - 03:59

    Joseé:

    Hallo filmster<
    Wat een aktiefilm coo!!!!
    Jij bent in een top conditie zo te zien aan het filmpje!

    En ik krijg een goed beeld van het openbaar vervoer daar!!!
    Hier is het hopeloos gesteld op dit moment!!
    Het busverkeer is al weken aan het staken .
    Onze max ondervindt hier veel hinder van!
    Reis je nu nog met juliette? Of is zij weer terug?
    Kijk uit met die boten of schaf een reddingsvest aan!!!!
    Lekkere reis en we horen weer van elkaar!
    hollandse kus,
    joseé

  • 07 Juni 2008 - 04:00

    Joseé:

    Hallo filmster<
    Wat een aktiefilm coo!!!!
    Jij bent in een top conditie zo te zien aan het filmpje!

    En ik krijg een goed beeld van het openbaar vervoer daar!!!
    Hier is het hopeloos gesteld op dit moment!!
    Het busverkeer is al weken aan het staken .
    Onze max ondervindt hier veel hinder van!
    Reis je nu nog met juliette? Of is zij weer terug?
    Kijk uit met die boten of schaf een reddingsvest aan!!!!
    Lekkere reis en we horen weer van elkaar!
    hollandse kus,
    joseé

  • 12 Juni 2008 - 14:59

    Nike Romijn:

    co,ik heb genoten van je verhalen en natuurlijk je foto's Daar het hier regent en wij thuis zijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 80178

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: