Melacca, Malakka of verlakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van co hoek - WaarBenJij.nu Melacca, Malakka of verlakka - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van co hoek - WaarBenJij.nu

Melacca, Malakka of verlakka

Door: co

Blijf op de hoogte en volg co

29 Juli 2009 | Maleisië, Malakka

sommige plaatsen moet je gewoon gezien hebben - al was ik gewaarschuwd. zo ook malakka. een staat en een stad ooit bezet en ook verruild door de nederlanders.
malakka is gesticht door parameswara - een sumatraanse prins. hij creëerde het sultanaat van malakka om zijn concurrentie met andere landen te verbeteren. wat begon als een vissersdorp, groeide toen uit tot de belangrijkste haven in de regio en diende als verblijfplaats voor de chinees-indiase handel. in malakka vestigden zich vele chinezen.
malakka werd in 1511 door de portugezen bezet. in 1641 werden de portugezen verslagen - juist ja raad je het al - door de nederlanders. hierdoor hadden de nederlanders lange tijd de strategische 'straat van malakka' in handen. er zijn nog steeds architectonische overblijfselen te zien van de nederlanders in malakka, waaronder het stadhuys.
na het einde van de verenigde oostindische compagnie (voc - de eerste multinational ter wereld) in 1799, verloren de nederlanders hun belangstelling voor de kolonie en in 1824 ruilden ze malakka met de britten voor benkoelen op sumatra. na de ontbinding van de engelse kroonkolonie in 1946, werd melacca samen met penang onderdeel van de maleisische unie en uiteindelijk in 1963 van maleisië.

om eerlijk te zijn vond ik voornamelijk een tourist trap. oke de stad voor een dagje, maar dan gauw doorreizen.
in malakka maakten vrijwel direct kennis met mr. tea - een thee ceremonie fanaat, een heel vriendelijke man die juliette en dale via couch surf hadden leren kennen. hij liet ons het centrum van de stad zien en later die avond dronken we biertjes in china town. we logeerden hier in het couch surf huis van mr. tea, een nogal afgelegen huis, heel basic maar ook smerig - not my cup of tea ... de volgende dag was er weinig overredingskracht voor nodig om verder te reizen.
met de bus naar het noorden richting kuala lumpur. we kwamen terecht in de badplaats pelakan aan de westkust, waar vrijwel geen westerse toeristen komen. hier bleven we langer dan verwacht en dat kwam omdat eerst dale ziek werd. toen dale zijn keelpijn, verkoudheid en verstoppingen weer een beetje kon hanteren ging juliette onderuit. erg verheffend was het allemaal niet voor mijn gevoel en zeker toen ikzelf gelijke ziekte verschijnselen kreeg. toen was mijn weerstand gelijk laag en hoog. ik zou er nog lang last van houden.
onze dagen in 'de ziekenboeg' hier waren heus ook plezierig. met uiterst vriendelijke bevolking, die ons in vrijwel alles terwille was. de exploitant van de 'chalets' waar juliette en dale logeerden was een heuse dato - een verlopen koninklijke titel, in onbruik geraakt na het vertrek van het engelse koninkrijk. deze dato had nog steeds aanzien. dat bleek toen iemand in een geblindeerde auto hem bezocht met wel vier volgauto's. later bleek dat een minister op visite kwam om hem te consulteren. hij was ook de man die dale subiet naar het ziekenhuis reed in zijn aftandse mercedes ;)
toen naar kuala lumpur, waarna dale en juliette naar londen zouden vertrekken en ik naar indonesie. naar manado en bunaken - eindelijk duiken. ik hoopte dat mijn fysieke ongemakken niet te lang aan zouden houden en dat de douane in indonesie mijn gehoest niet als de schweineflu zou bestempelen. om mij vervolgens in quarantaiune te plaatsen - brrr ...


later
co

  • 13 Augustus 2009 - 09:20

    Liduine:

    Hallo Co, ik dacht van de week, dat je al weer thuis bent,want je auto staat voor de deur, maar alles is nog gesloten......geniet dus nog maar even lekker onder water, liefs, Liduine.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 1863
Totaal aantal bezoekers 80292

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: