Chiang Mai - loy krathong - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu Chiang Mai - loy krathong - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van co hoek - WaarBenJij.nu

Chiang Mai - loy krathong

Door: Co

Blijf op de hoogte en volg co

08 November 2014 | Thailand, Chiang Mai

In Bangkok raakte ik aan de praat met Sanne - een jonge twintiger uit Voorhout - die begin van de week naar Chiang Mai zou gaan, alwaar een niet te missen Brahmaans offerfestival zou zijn: Loy Krathong. Dat leek me wel wat, zodat we samen de bus namen naar het 9 uur noordelijker gelegen Chiang Mai. De bustocht was comfortabel, een prachtige bus met bijna alle gemakken aan boord. Hoe anders dan reizen in bijvoorbeeld de Filippijnen of Indonesië ... De staat van economische ontwikkeling van die landen verschilt dan ook enorm. Chiang Mai is vergeleken met de miljoenen stad Bangkok een verademing. Er wonen pakweg 150 duizend mensen. Een misrekening was wel het klimaat; dit veel noordelijker gelegen stadje was nog niet aan de moesson ontsnapt. Wie mij kent kan vermoeden dat ik er flink de smoor in had, al kan ik trots melden dat ik me niet geërgerd heb. Al gauw troffen we daar in Chang Mai nog een aantal Nederlanders, waarmee we aten en we bezochten gezamenlijk het festival. Hoogtepunt van de avond was wel het in grote getale laten opstijgen van enorme witte lampionnen - al dan niet vergezeld van een vurige wens. Een korte navraag naar het karakter van de wensen - zonder ook maar impertinent te willen lijken - leerde dat de Boeddhistische goden nog wat 'zendelingen' werk moeten verrichten. Toen de lampionnen het luchtruim hadden gekozen, glibberden we - het gras van de waterkant was door grote belangstelling veranderd in een modderpoel - naar het tweede ritueel: het te waterlaten van bloemenbootjes voorzien van een wens, een stukje nagel en een haar van de booteigenaar verstopt in het bloemenbootje. De te waterlating had plaats met behulp van jonge Thai, die tot hun middel in het water stonden, om de bootjes te begeleiden naar hun tocht om een gezonde dan wel gelukkige toekomst van 'de schipper' veilig te stellen. Ook hier leek het wensdoel wereldvrede het te moeten afleggen ... Mijn vader - indertijd logistiek professional - keek vast glimlachend toe; mij te zien bij deze ondermaatse scheepsdoop

  • 08 November 2014 - 15:57

    Marcel:

    Lekker bezig Hoekema. Heb je Sanne soms geofferd om die moeson te bezweren?
    Wij wachten op het volgende verhaal!
    Groeten Marcel

  • 08 November 2014 - 20:34

    Liduine:

    Hoi Co, wat leuk om te lezen, dat je in Chiang Mai zit. Wat een heerlijke plek om te zijn, lang geleden waren wij daar ook.
    Nu zijn wij in Zuid-Afika en ondanks dat Azië bij mij favoriet is, genieten we hier toch enorm.
    Een prachtig land met veel verscheidenheid. Later meer, veel liefs en geniet van je reis, Freek en Liduine.

  • 09 November 2014 - 05:21

    Magda:

    Ha Co, Klinkt leuk allemaal! Wij zijn lang geleden ook in Chiang mai geweest, maar ik herinner me het nog goed. Niet in het laatst omdat ik daar heel ziek ben geworden, voedselvergiftiging, man oh man, wat was ik beroerd.
    We zijn daar ook naar een grote dierentuin geweest. Verder naar de bekende toeristentrekkers: slangenshow, rit op olifant, etc. Van daaruit zijn we naar mae hong son gevlogen. De moeite waard! Veel plezier maar weer!

  • 09 November 2014 - 10:32

    Simon:

    Hi Co,
    Mooi, weer een beetje met je mee te kunnen reizen en beleven... en te kunnen fantaseren daarbij wat nog meer.. Intussen ben ik weer enkele dagen op onderzoeksreis in de binnenlanden van het Bronovo ziekenhuis. Na weer een acute opname met longontsteking tijd voor herbezinning op nieuwe aanpak. morgen weer op huis aan. nieuwe etappe ... op zoek naar nieuwe doelen en balans. Ik zal ook jou volgen en hoor en lees dan vast ook inspiratie daarbij. Jongen, heb en doe goed daar in het oosten!!zeer goede groeten, Simon

  • 14 November 2014 - 12:43

    Hans Bohm:

    'Een jonge twintiger uit Voorhout ...', zo ver reizen voor iemand die zo dichtbij was, daar zet je vader boekhoudkundig een vraagteken en een uitroepteken achter. Dat van die ballonnen begint een trend te worden worldwide. Ziet er allemaal leuk en emotioneel uit natuurlijk maar het milieu huilt. Houd je de ontwikkelingen bij in de ruimte Co? We zijn geland op een brok oersteen op 6,5 miljard kilometer (ongeveer). Wat vinden ze daarvan in die binnenlanden bij Chiang May? groet uit bewolkt Hilversum

  • 14 November 2014 - 13:15

    Co Van Der Hoek:

    Beste Hans, ik begrijp jouw bezorgdheid voor het milieu, sterker die deel ik - alhoewel ik dan wellicht ook niet meer zou moeten reizen. Oefff. Evenwel betreft het hier een eeuwenoud gebruik en het zij lampionnen, van papier, geen ballonnen. Het oplaten van witte ballonnen is, naar ik eens gehoord heb, een Joods gebruik en wel bij een begrafenis. Iets met het verbinden van hemel en aarde ... Fijne winter in Nederland!

  • 14 November 2014 - 14:31

    Eva:

    Hoi Co!
    Whoow, heerlijk!
    Mooi hoor Loy Krathong! We zijn daar 3 jaar geleden speciaal voor naar Chang Mai gereisd met Sophie. Al dat vuurwerk en die schitterende luchtballonnen. Heb je er ook een opgelaten?
    Mooie ervaring en zeker een bijzonder festival.
    Geniet! Lees graag met je mee :)
    Veel liefs uit koud en donker Nederland...
    Eva

  • 14 November 2014 - 21:29

    Anne :

    Ik begrijp dat je het naar je zin hebt.Hier in het hof alles rustig,zelfs relaxed.Herfst is begonnen??????zullen we maar zeggen,nog steeds mooi weer geweest,jij fijne voortzetting van de reis we spreken elkaar wel weer eens xxx

  • 14 November 2014 - 22:29

    Nynke:

    He leave Co,
    Fijn om je te kunnen volgen, of te wel dat mijn wereld door je reis 'groter' wordt.
    Nynke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

co

lieve vrienden en familie, ik ga op reis! medio april vertrek ik eindelijk voor langere tijd met mijn rugzak om de stilte van mijn eigen stem weer eens te horen. maar eerst ga ik naar de verenigde staten voor een paar weken - raleigh (NC), new york (NY), chicago (IL), saint louis (MO), memphis (TS), new orleans (LA) en san francisco (CA). pas daarna begint het grote avontuur: dan ga ik naar de filippijnen -het begin van mijn aziëreis. eerst een reis door de filippijnen en dan naar indonesië, vietnam, waarna vermoedelijk cambodja en laos volgen. wie leeft, wie dan zorgt. alleen het nu telt! ik ben vreselijk nieuwsgierig en heb er veel zin in, dat laat zich raden. ik houd jullie zo af en toe op de hoogte van mijn belevenissen. op jullie beurt kunnen jullie ook mij laten weten hoe het met jullie gaat! graag zelfs! en als je een tijdje mee wilt wandelen in azië kan dat uiteraard ook. je bent van harte welkom! stuur me een mailbericht op co@eccovoorburg.nl of - nog beter - laat hier een bericht achter. ik neem contact met je op zodra ik dat kan - niet in alle uithoeken van deze aardbol tref je wifi, dus het kan even duren ... harte groet, co van der hoek

Actief sinds 14 Maart 2008
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 80151

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 27 Februari 2015

azië - en verder

01 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

asia revisited

17 April 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: